bloggbilde_therese

Bedriftsblogg gjør deg synlig

Det er en trend at organisasjoner/selskaper oppretter bedriftsblogger. Oktan Drammen hiver seg herved med på den trenden. Bedre sent enn aldri! Dette gjør vi fordi det er flere gode grunner til at både store og små bedrifter bør opprette en egen blogg.

Bedriftsblogg er en arena hvor man kan skape sitt eget lett tilgjengelige nyhetsrom, og ha åpen kontakt med samarbeidspartnere, potensielle kunder og andre interesserte.

Siden bloggen gir mulighet til lengre tekster supplert med bilder eller film, skal den tilby verdi og fordypning. Man bør forsøke å skape kommunikasjon som oppleves verdifull for leseren. Det kan være litt vanskelig å få til hele tiden, i allefall som helt fersk blogger, men man bør ha som mål at hvert blogginnlegg skal bygge et forhold og engasjere leseren.

Blogginnleggene bør være enkle å lese,  godt skrevet og holde seg til ditt fagfelt. Her er gode muligheter for å vise sitt engasjement, vise fram ulike sider av bedriften og gi en presentasjon av ansatte. Da vil man få vist potensielle kunder hvilken kompetanse man sitter med. Dette kan også være nyttig ved rekruttering. Når bedriften får posisjonert seg, og blitt mer synlig, vil den også stå ut som et attraktivt sted å jobbe. Ved å produsere relevante og aktuelle blogginnlegg, vil du lettere kunne få bygget opp et ønsket omdømme, og være i dialog med potensielle kunder og dermed lettere forstå deres behov.

For å kunne lage en god blogg, må man kjenne målgruppen sin. Innhold, form og språk tilpasses denne. Bloggen bør helst være en integrert del av bedriftens egen nettside, og er da med på å øke kvaliteten på nettsiden og framstå samlet. Nettsiden og bloggen må være optimalisert for søkemotorer. Målgruppen vil da ut ifra interesse kunne søke opp og finne innholdet til din bedrift. I bloggen må det være integrert en funksjon som gjør det mulig for lesere å kommentere innholdet i selve bloggen. En god bedriftsblogg kan øke internettrafikken og være med å drive andre sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og lignende.

Synes du det er vanskelig å gå igang? Et populært råd (som fungerte her hos oss): er å ha en plan! Lag en enkel «redaksjonsplan» – oversikt over temaer som kan interessere målgruppen. Deretter fordeles ansvaret, hvem skriver hva, og til hvilke deadlines. Gjør det enkelt og greit. Det viktigste er å komme igang!

Her kan du bli inspirerert av noen gode bedriftsblogger:
Sparebank 1: http://pengeroglivet.blogs.com/penger_og_livet/
Stormberg: http://www.stormberg.com/blog/
Cappelen Damm:. http://www.forlagsliv.no/

Legg inn en kommentar

2016

2015