copypaste

Copy paste reklamebyrå-fadesen

Stordriftsfordeler, sier noen reklamebyråer og tilbyr effektiv produksjon av sentermagasiner til rimelig pris.

  • Når kjøpesentre fremstår som uinteressante.
  • Når det flotte blir latterlig.
  • Når det personlige blir uekte.
  • Når det mangfoldige blir kjedelig.
  • Når nysgjerrigheten blir skuffet.
  • Når du har sett alt før.

I løpet av tre dager har jeg mottatt sentermagasin fra tre ulike kjøpesentre i og rett utenfor Drammen. Ikke noe feil med det første jeg leste tirsdag morgen ved frokosten. Alt virket troverdig, temaene aktuelle og jeg oppfatter at det skulle arrangeres nattåpent og masse aktiviteter.

Det var først dagen etter jeg begynte å stusse. Da satt jeg med et magasin fra konkurrerende senter. Også de med nattåpent, ulike arrangementer og tilbud. Noe som er helt naturlig på denne tiden av sommeren. Så begynner jeg å kjenne igjen bilder – på de såkalte redaksjonelle sidene. Greit nok. Noen stordriftsfordeler er lov. Jeg skjønner disse sentrene nå tilhører samme kjede. Men når jeg oppdager at alle redaksjonelle temaer er kjente, henter jeg magasinet fra dagen før.

Jeg blir rett og slett flau på disse sentrenes vegne. At alle headinger er like, også den for leder, er pinlig. At intervju med butikkansatte hos Notabene hos den ene og hos Norli hos den andre viser seg å være identisk, gir ingen personlig feeling.

Da jeg dag tre opplever at nok en senterleder ønsker å prate til meg, og også hun starter sin spalte med ”Søt sommer!”, blir alt bare komisk. Hele lederen er en uredigert kopi av den første jeg fikk. Nå signert av en annen senterleder. For det første burde disse sentrene samarbeide såpass at ikke samme forbruker mottar alle tre eksemplarer. Da ville ikke dette vært oppdaget. For det andre lurer jeg på hva disse sentrene ønsker å fremstå som? Hvor er deres identitet? Har de mistet sine særpreg og konkurransekraft? Her drukner det i hvertfall. Er de tilfredse med å være kun ”nok et kjøpesenter”? Er de egentlig uinteresserte i sine kunder og derfor lite opptatt av hva de kommuniserer?

Ja, jeg er i bransjen og derfor mer granskende enn andre kunder. Jeg tviler heller ikke på at avisene fungerer veldig godt i den hensikt å gi kjøpsutløsning på kort sikt, og det er det de skal. Men, jeg tror ikke det blir bra butikk på lang sikt hvis en fortsetter å styre kommunikasjonen så lite bevisst. Da vil det ligge åpent for andre sentre å ta posisjoner. Virkelige konkurrenter vil ved hjelp av kreativitet, planlegging og smart bruk av flater fremstå som mer unike og attraktive.

Det blir rett og slett kjedelig og uinteressant når en har sett alt før.

 

DSC09230_1
Tre like blader fra tre like kjøpesentre.

 

Legg inn en kommentar

2016

2015