instagrampanikken

Instagram-panikken

Mot slutten av påsken virket det som Instagram-brukere litt etter litt fikk panikk over den varslede innføringen av algoritmer. Det er det ingen grunn til.

Mot slutten av påsken virket det som Instagram-brukere litt etter litt fikk panikk over den varslede innføringen av algoritmer. Det er det ingen grunn til.

Instagram varslet for litt siden at de kommer til å gjøre en endring mange har fryktet: innføre algoritmer, fremfor å vise bildene kronologisk.

Twitter gjorde det samme for en liten stund siden, til stor forargelse og irritasjon. Når Instagram annonserte at de var nestemann ut innrømmer jeg at jeg var blant de som tenkte at kanalen ville bli litt «ødelagt», vanedyr som jeg tross alt er. Men etter å ha tenkt meg litt om kom jeg fram til at endringen ikke nødvendigvis er så ille som man skal ha det til. La oss prøve og se hvordan dette går før panikken bryter løs.

Noe av det fine med kanalen så langt er at folk opplever den som mindre støyende enn Facebook. Man følger kun de man ønsker å følge, nettopp fordi man får alt inn i feeden sin. Og det er oversiktlig. Nå vil det sannsynligvis bli slik at det algoritmen mener du er mest interessert i komme øverst i feeden. Resten kommer lenger ned.
Med endringen som kommer må spesielt bedrifter jobbe hardere med innholdet for å nå opp i feeden til folk. Man må i enda større grad skape innhold som engasjerer. Akkurat som på Facebook. Det blir hard konkurranse. Du som bedrift konkurrer med de ekte historiene fra venner og bekjente.

I går ble feeden min på Instagram fylt opp av «klikk øverst til høyre og slå på varsler hvis du vil fortsette å se bilder fra meg»-budskap. Det eneste man som bruker oppnår med det er å få et varsel hver gang den du har skrudd på varsel fra, legger ut et bilde. Og vil du egentlig få et pling på telefonen hver gang de 200 + du følger legger ut bilde?

Så, slutt med det. Slutt å tigge etter følgere og skap isteden innhold som engasjerer. Bruk tiden før endringene trer i kraft fornuftig. Tenk over hva som har funket og ikke funket for din bedrift frem til nå, og gjør det som funker.

Legg inn en kommentar

2016

2015