sirkus2

Jungelen av sosiale medier

Hvilke sosiale medier skal din bedrift være på og hvorfor?

Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest…. Listen kan fortsette. For en bedrift er det ikke lett å vite hva man skal velge i en jungel av sosiale medier. En viktig huskeregel er at man ikke trenger å være overalt bare fordi det er mulig. Tenk godt over hvem som er målgruppen og hva budskapet ditt er.

Facebook er fortsatt ubestridt størst av de sosiale nettverkene. Det er over 3 millioner nordmenn som er registrerte på Facebook, og det er nok den kanalen de fleste bedrifter bør vurdere å være på – om man har noe å si der. På Facebook kan man segmentere og målrette annonser etter nesten hva som helst, uten at det trenger å være dyrt.

I 2013 gikk Snapchat forbi Instagram og ble dermed det nest største sosiale mediet. Det er 1,1 millioner nordmenn på Snapchat og det deles opp mot 400 millioner bilder daglig på verdensbasis. En viktig og riktig kanal for å nå unge. Følg for eksempel p3nyheter eller paradisehoteltv (jepp..!) for å se noen som har knekt koden for sine følgere og når ut til veldig mange via Snapchat.

Og Instagram. Med over 200 millioner brukere verden over, og rett i overkant av 1 million i Norge er det en mektig markedsføringskanal. Sammen med Facebook er kanskje Instagram den kanalen man kan se raskest resultater med.

LinkedIn er supert for rekruttering og B2B (hvilken andre sosiale medier treffer man så mange beslutningstakere på ett sted?). Pinterest hvis du driver en bedrift med behov for å inspirere. Og nå lurer du kanskje på hvorfor det ikke står mer om Twitter her? Twitter er en fantastisk kanal på mange måter, men foreløpig mye større i mange andre land enn i Norge. Det gjør det ikke feil å være der, og det er nok heller ikke like store krav til aktivitet på kontoen din her. I mange tilfeller er det verdt å være der bare for å lytte til hva folk sier om produktet deres.

Det viktige er at dere er der kundene deres er, at kundene deres får noe ut av å følge deg på sosiale medier, og at dere har gjort en vurdering på hvorfor dere vil være der. Hvorfor skal jeg følge bedriften din både på Instagram og Facebook om du legger ut det samme begge steder?

(Statistikk: Metronet)

Legg inn en kommentar

2016

2015