sponsing

Sponsing og lidenskap

Er følelsen som MIF fotball frembringer med på å skape de samme verdiene vi som sponsor ønsker å assosiere oss med? Har vi lyst til å kle på oss den samme drakta? Svaret er ja. Vi ønsker å bli synliggjort og å være utfordreren, den som overrasker og skaper engasjement. Vi ønsker å underholde, men jobber ekstremt målrettet for å skape resultater for kundene.

Jeg elsker fotball. Ikke på TV. Ikke engelske klubber heller. Men MIF. De brune. De med de utskjelte draktene. Laget som er underdogs i forhold til erkerivalen Godset. De som kommer fra ei lita bygd, knapt ei mil fra Drammen. Mjøndalen, bygda med noen få tusen innbyggere og sliten økonomi. Med ei hovedgate som er omdøpt til Rullatorgata. Med butikker som har sovnet og våknet igjen med nye, eksotiske navn.

Du må jo bli forelsket. I hvert fall litt.

Vi leiker ikke med følelser. Vi leiker ikke butikk heller.

Følelser er en rar ting. Det du opplever i øyeblikket eller over tid. Alene eller sammen med andre. Enkelte ting setter følelser mer i kok enn andre ting. Som for eksempel fotball. Men er følelsen som MIF fotball frembringer med på å skape de samme verdiene vi som sponsor ønsker å assosiere oss med? Har vi lyst til å kle på oss den samme drakta?

Svaret er ja. Vi ønsker å bli synliggjort og å være utfordreren, den som overrasker og skaper engasjement. Vi ønsker å underholde, men jobber ekstremt målrettet for å skape resultater for kundene. Vi skal ha flere kunder. MIF skal ha flere kunder.

Så, ja. Drakta passer oss bra.

Alle mener noe om fotball. Alle mener noe om reklame også.

«Vi liker ikke den fargen vi», sa kunden, før vi var kommet i gang med presentasjonen. Hva har fargene med innholdet å gjøre?

Reklame betyr å informere om. Eller å rope ut for å skape oppmerksomhet om varen eller tjenesten du skal selge. Det er sjelden at en farge, om den er på drakta eller i en logo, klarer nettopp det. Engasjementet får du først når ideen er god nok og du står løpet ut. Fra ide til gjennomføring.

Da blir det resultater. Ikke om fargen er brun, blå eller rød. Vi tar gjerne debatten om fargene også. Men ikke før innholdet er på plass.

Det norske sponsormarkedet fortsetter å øke. Ifølge Sponsor Insights økte sponsormarkedet i 2013 med 3%, omsatt til kroner og ører: 4,14 milliarder. Prognosen for sponsing i 2014 er en ytterligere økning med 5,3% , ifølge samme kilde.

Da MIF møtte Brann 26.11 ble Oktans logo eksponert for 650.000 seere på TV2. I tillegg ble Oktans logo eksponert i sportsnyhetene på TV2 for omtrent samme antall seere dagen et par dager før kampen.

Har vi fortsatt trua? Selvfølgelig har vi det.

Legg inn en kommentar

2016

2015