Sommeren er på vei og det ser ut som at 2020 er året for bilferier i Norge. Før du skal ut på lengre bilturer er det flere viktige ting å huske på slik at bilen din er helt ferieklar. 

Det viktigste når du skal på biltur er at kjøretøyet er trygt for alle sine passasjerer. Noe vedlikehold må kanskje til for å kunne legge ut på kjøretur med god samvittighet, her er det du burde prioritere å sjekke ut for å slippe en irriterende pit-stopp på turen.

 

Dekkene 

Dekkene dine skal bære deg trygt frem hele turen og fortjener en god sjekk i god tid før du drar.

Sommerdekk

Er vinterdekkene fortsatt på? Kom deg ut og skift dem ut. Selv om kun de med piggdekk er lovpålagt å bytte dem ut på sommerhalvåret, er det stor risiko forbundet med å kjøre med piggfrie vinterdekk hele året. 

Vinterdekk har en gummisammensetning som er tilpasset vinterføre, det samme har sommerdekk for sommerføre. Med sommerdekk har du økt akselerasjon, bedre veigrep og  bedre bremselengde enn det du har med vinterdekk.

Dekkene må kontrolleres 

Selv om kravet til mønsterdybde er på 1,6 mm anbefales det av NAF at den er på mer enn
3 mm for å ha best mulig veigrep.  

Norge er et land der vi må regne med at det regner mye, også i sommerferien, og dekkene bør være i stand til å takle vått føre. Sjekk derfor mønsterdybden i dekkene slik at du minsker risikoen for vannplaning. Er mønsterdybden mindre enn 4 mm bør dekkene skiftes. 

Sjekk også lufttrykket før du fyller opp bilen med folk og bagasje. Anbefalt lufttrykk finner du i  instruksjonsboken som ligger i bilen din.

 

 

Frontrute og vinduer 

For å sikre at turen forblir trygg og udramatisk er det lurt å kontrollere at både frontrute og vinduer er i god stand. Sjekk om sikten er god nok dersom ruten er gammel og se etter steinsprutskader og annen slitasje

Om rutene ikke er som de skal, bør du reparere eller skifte dem ut før ferien for å slippe ubehagelige hendelser mens du er på veien.

 

Bremsesjekk 

Noe av det aller viktigste du gjør er å kontrollere bremsene i bilen din. De er ikke fremmede for slitasje, og både bremseklosser og bremseskiver bør skiftes ut når de er så slitte at de når minimumstykkelse. Denne er spesifisert av produsenten av bilen din. 

Etter en lang, norsk vinter med mye salt på veiene er bremsene utsatt for rust og slitasje. Å venne seg til å kontrollere bremsene som en del av vårrengjøringen er derfor ingen dum idé.

 

 

Motoroljen 

Åpne panseret på bilen din og ta en titt, hvordan går det med motoroljen? 

En oljesjekk er ikke vanskelig å gjennomføre; bilen må stå rett og være varm, deretter åpner du panseret, finner peilepinnen og trekker den ut. Instruksjonsboken i bilen din hjelper deg å finne denne. 

Boken hjelper deg også med å lese av oljenivået. Husk å tørke av peilepinnen og mål en gang til for å være sikker. Fyll på med en olje som kan blandes med den som allerede er der hvis det trengs.